Valls prepara canvis en els rituals festius de la seva festa major de Sant Joan. La comissió del seguici festiu estudia avançar l’horari de la diada castellera de Sant Joan, però el canvi més substancial el trobaríem a la Nit de Completes en què els castells obririen el ritual festiu, en comptes de tancar-lo, com fins ara.
UNA NIT DE COMPLETES DIFERENT
La Nit de Completes de la festa major de Sant Joan a Valls no serà igual. La comissió organitzadora del seguici festiu estudia alterar el ritual festiu de la celebració. La proposta del nou protocol contempla que siguin les colles castelleres, que tradicionalment tancaven la Nit, les encarregades d’obrir el ritual festiu. Així, l’actuació castellera obriria a les vuit de la tarda la Nit de Completes, una petició de les pròpies colles, que avalen una proposta que dibuixa una actuació castellera a l’antiga però, a més condicionada pel temps. Els Xiquets de Valls tindrien únicament una hora per completar la diada perquè a les nou, independentment del castells realitzats, ja es donaria inici a l’Anada a Completes, amb la participació de tot el seguici cerimonial de la ciutat. Amb la nova litúrgia també es dona resposta a una altra problemàtica. A la sortida de Completes, a banda del bestiari festiu, també participaran de la tanda de lluïment del Seguici Festiu, els diferents balls que el conformen, una reclamació explicitada l’any passat pels balls del seguici, que volien més protagonisme a la festa.
LA DIADA CASTELLERA, MÉS D'HORA
Més enllà de la Nit de Completes, els canvis programats també afectaran altres moments de la festa, entre ells, les ballades del migdia i la diada castellera de Sant Joan. A diferència de Completes i per agilitzar el ritual es contempla la possibilitat de limitar els balls de lluïment únicament als elements de titularitat municipal: és a dir, gegants, nans i Àliga. La resta d’elements i balls, que sí participaran a l’Anada i Sortida d’Ofici, ja tindran el seu moment de lluïment a la tarda al Tomb del Poble. D’altra banda, aquesta mesura permetria avançar l’horari de la Diada Castellera, que es podria iniciar abans d’un quart d’una. Un horari que encara es podria avançar més si s’avancés també l’hora de l’ofici, una decisió que depèn del consell parroquial de Sant Joan i que no arribarà fins passat Setmana Santa.
EL TOMET, ABANS
La comissió també planteja entre altres canvis, traslladar i avançar al segon dia de festa el Tomet del Poble. La proposta està encara en estudi i condicionada, entre altres, a la veu del consell parroquial, però compta amb un consens majoritari entre els protagonistes de la festa. La concreció però, no arribarà fins com a mínim, d'aquí a un mes, amb una nova reunió de la comissió del Seguici Cerimonial.