Mig any d'un accident que marca un abans i un després a la química

Aquest dimarts es compleix mig any de l'accident d'IQOXE. El balanç de tres víctimes mortals i la falta de coordinació durant la nit del 14 de gener van obrir un debat crític al voltant de la seguretat a la química i els protocols en cas d'accident. Han estat sis mesos convulsos en què darrerament aquesta qüestió ha quedat en un segon pla a causa de la pandèmia, però entre d'altres, aquest temps ha suposat el retorn del PLASEQTA al Camp de Tarragona.

La nit del 14 de gener marca un abans i un després en la indústria química i la seva relació amb el territori. Que l'explosió es cobrés tres vides, una de les quals quan es trobava al seu domicili a Torreforta, va sacsejar l'estat d'ànim del territori. I la reacció va ser en forma de manifestacions, tant al centre de la ciutat de Tarragona, com als barris de ponent, que se sentien molt més vulnerables després de l'accident.

I el canvi de paradigma també s'exigeix des dels Ajuntaments. Els consistoris van fer front comú per exigir més seguretat i el retorn de les competències de la gestió del pla d'emergències. S'assumeix que la coordinació va fallar el 14 de gener i, finalment, el 5 de febrer, el Departament d'Interior accepta que el PLASEQTA retorni al territori. El nou pla es presenta oficialment el 28 de febrer. Dies abans, el 19 de febrer, els sindicats celebren una vaga històrica a la química.

La investigació judicial, sota secret de sumari fins al 10 d'agost

iqoxe 1

L'impacte de l'accident va més enllà d'una lògica local i el 4 de març entra al Parlament de Catalunya en forma de Comissió d'Investigació en la qual ja hi han comparegut autoritats del territori, representants veïnals i de la química o dels cossos d'emergències. En paral·lel, la Generalitat va encarregar un estudi independent a una consultora Noruega. La investigació de l'accident continua oberta. De fet, el govern català presentava el 4 de maig l'Informe de la Taula d'Avaluació i Seguiment del cas, però ho feia sense apuntar a les causes.

I en aquests sis mesos, el sector de la química també ha assumit el canvi de paradigma i admet que sí, que l'accident d'IQOXE modificarà l'avaluació dels riscos a casa nostra, però també a escala europea.